Parodontose & blodprop

Har du parodontose?

Billedet af bedsteforældrenes “tænder” i et glas vand er et typisk minde mange mennesker husker fra deres barndom. Tidligere troede man at tandtab var uundgåeligt med alderen. Via ny forskning og bedre mundhygiejne kan dagens generationer med stor sandsynlighed bevare deres tænder.

Videnskaben har vist, at parodontose og tandkødsbetændelse rammer op mod 80% af alle i løbet af deres levetid. Denne høje forekomst er ikke kun relateret til alder, men snarere en række risiko faktorer.  Læs her hvordan du kan sikre dig et sundt smil hele livet!

Parodontose giver blodpropper!

Parodontose er en infektionssygdom, der ødelægger den del af kæben, der holder tænderne fast. Ubehandlet Parodontose medfører, at tænderne kan tabes.

Sygdommen findes i ca. 25% af befolkningen.

Parodontose er den hyppigste årsag til tandtab hos voksne!

I de senere år er man blevet klar over, at Parodontose er en af de væsentlige risikofaktorer ved blodpropper i hjertet og blodprop i hjernen!

Årsagen?

Parodontose skyldes bakterier, der ødelægger kæbeknogle. De lever i hele munden, men kan samle sig i og under tandkødsranden som en bakteriel belægning. Når bakterierne ødelægger kæbeknoglen dannes tandkødslommer omkring tænderne.

Bakterierne lever bedst, hvis der i tandkødslommerne er tandsten eller andre uregelmæssigheder. Så længe bakterierne kun lever i tandkødsranden taler man om Tandkødsbetændelse.
Når bakterieangrebet påvirker kæbeknoglen taler man om sygdommen Parodontose.

Er du i tvivl om, hvorvidt du har parodontose?

Bestil en tid

Behandling af parodontose.

For præcis diagnostik og behandling benytter vi bl.a. DNA test’s, ultralyd, håndinstrumenter og evt. antibiotika.  DNA test’s bruges i vores planlægning af behandlingsforløbet, så vi får optimale resultater –hver gang.

Når den ødelæggende infektion er standset, kan en genopbyggende behandling påbegyndes.